Get a Glitter Calendar Click Here

Selasa, 26 Julai 2011

Nasi Bambong Tawau

Sesuatu yang menarik kat Tawau, Sabah adalah bahan mentah dan makanannya yang sememangnya murah sampai tebeliak mata korang tengok makanan nie nanti dan korang akan mengeluarkan kata2 seperti ini berulang2 kali 'wah,tak sangka harga sampai macam tue sekali..betul kah tue?'..ha..Tue tempat kelahiran aku tue.So, korang pecaya jew..Aku dari zaman2 sekolah menengah lagi dah slalu sangat makan kat Warung Nasi Bambong nie....meh Tengok kalau tak pecayew...:)
Nasi,telur,tempe,sayur ,udang+sup kosong percuma
Selain telur dan ikan, nasi itu juga dicampur dengan sayur, tempe goreng, sosej @ tauhu, sedikit sambal serta semangkuk kuah sup.Apa jew lauk yg ada kat situ korang amek jew, jangan segan2.

Kenapa dinamakan nasi Bambong? Ekceli bambong menurut bahasa pasar Tawau adalah orang yang tak bekerja atau dalam kata lain penganggur. Jadi nasi bambong adalah merujuk kepada mereka-mereka yang kurang bajet untuk makan di bandar Tawau ni. Kebanyakan pelanggan yang order makanan ini adalah para pelajar dan mereka-mereka berpendapatan yang rendah.Eh, korang jangan memain,sedangkan pekerja2 kerajaan bergaji tinggi pun ada gak makan kat sini.Murah kan..mana nak cari. :D
Betul kah murah?
Betul ke makan nasi Bambong ni Murah? of course lah murah sebab harga dia memang berbaloi lah yang teramat sangat. Dulu zaman aku sekolah dijual RM1 je. Pastu disebabkan ketidaktentuan ekonomi, nasi ini naik pula kepada RM1.50 seterusnya RM2.00.Tapi ok lah kan. Syukur sebab rasanya tiada tempat lain yang jual makanan murah macam kat Warung Nasi Bambong nie. Sedap plak tue.Bila lah aku leh balik Tawau lagi nie..windu la...uhukhuk

Ok la kawan2, saja nak promosi nasi Tawau ni kepada korang... Kalau datang Tawau singgah-singgah lah mencuba ya,. Tak rugi pown kan....ehehe

8 ulasan:

amir aizat berkata...

menarik!

Hana teen top berkata...

thanks amir :) mana nak dpt mknan murah kan..:D

emydiaz3 berkata...

wah...murah nyer....berbaloi-baloi

Hana teen top berkata...

yup..klu melancong nanti leh la rasa :D

Qaseeh Tolia berkata...

Macam sedap jerrrr...

Hana teen top berkata...

uik..memang sedap..tempt nie top walaupun warung nie kecil jew...:)

Taufiq Tiramisu berkata...

sodap nye. hahahaha. terliur tgk..

Hana teen top berkata...

hehehe...terliur takpe, jangan berliur sudahh....ahahah